VÅRA GUIDER

OBS! Alla teman har egna anpassade guider som skickas separat vid köp, och där finner ni mer ingående instruktioner.

Din logotyp

Logotypen kan du smidigt ladda upp under fliken Design -> Tema & Logotyper. I denna sektion har du möjlighet att ladda upp olika logotyper för olika sektioner av din e-butik. Du kan t.ex. ladda upp en logotyp som syns i butiken och en annan för dina kvitton & följesedlar. På samma sida, har du även möjlighet att ladda upp en favorit-ikon i formatet .ico, denna bild syns i webbläsarens adressfält, till vänster om domänen.

Kontaktinformation

Under fliken Butikparametrar -> Kontakta oss, bör du fylla i dina företagsuppgifter. Den information under Butiker dyker upp längst ner på alla kvitton och följesedlar som din kund kommer att få ta del av när de handlar i din butik. Den information under Kontakter är det som används i kontaktformuläret.

Översättningar

Alla våra installationer innehåller ett svenskt språkpaket, men i många fall finns det vissa fraser eller meningar som man vill ändra på eller formulera om. Det finns därför en väldigt smart funktion för att översätta hela butiken! Denna funktion hittar du under fliken International-> Översättningar. Där väljer typ av översättning och språk för att komma till respektive del.

Google Analytics

Alla e-butiksadministratörer vill mäta sin trafik och besökbeteende med ett kraftfullt statistiksverktyg. För detta rekommenderar vi Google Analytics som har ett inbyggt stöd i form av en modul i PrestaShop.

Denna modul hittar du under fliken Moduler och i kategorin Natif (eller om du söker direkt på den), modulen heter Google Analytics. För att aktivera den trycker du på Installera, välj därefter att konfigurera modulen och mata in ditt ID som du skapat i ditt Analytics konto hos Google.

Redigera framsidan av butiken

Att ändra framsidan av din e-butik är väldigt enkelt, även om det kan vara lite svårt att hitta allt första gången. I den här guiden kommer vi beskriva hur du konfigurerar de olika komponenterna.

OBS! Alla mallar har olika komponenter så vid köp av webbutik kommer en manual just tillhörande den mallen att skickas separat. 

Nå redigeraren

För att komma till framsidans design går du till Ap PageBuilder > Ap Profiles Manage. Där klickar du på pilen ner till höger där +se visas, och väljer Edit Design Layout. Ett nytt fönster öppnas med en översikt av alla komponenter.

Hitta vilken komponent som tillhör vad på sidan

Vid redigering kan det vara en bra idé att ha uppe två fönster bredvid varandra samtidigt, en med administrationen och en med utseendet. På så sätt kan du enkelt jämföra vad som tillhör vad. Nedan kommer ett exempel där Raw Html på administrationssidan speglar texten som visas på framsidan med tider och kontakt, och där de tre olika modulerna speglar de tre komponenterna som visas på i övre högra hörnet på framsidan.

Redigera komponenten

När du hittat den komponent du vill redigera håller du datorpilen över denna tills en blå rad dyker upp med val. Där får du val om att flytta, inaktivera, redigera, duplicera eller radera komponent.

Sidor

I PrestaShop finns ett inbyggt verktyg som heter Sidor där du kan skapa obegränsat antal sidor med innehåll. Exempel på sidor som skapas här är köpvillkor, om oss, leverans, betalning etc.

Du hittar hela Sidor-verktyget i administrationen av din e-butik, under fliken Design > Sidor.

Där finns en del mallar på nätet om man inte har erfarenhet av att utforma dessa. Prova sök på mallar köpvillkor eller liknande på google.

Här kan du se exempel på redigering av en sida:
och såhär kan det se ut när den är publicerad:

Frakt

Din butik behöver en transportör så snart du ska börja att skicka dina produkter. Antingen använder du ditt lokala postkontor eller så kan du ha ett avtal med ett fraktföretag som i sin tur skickar dina produkter till dina kunder. Du ställer in detta under fliken Leverans > Transportör. 

Du kan här välja att basera frakten på kundkorgens totala vikt eller totala kostnad, och välja intervall för dessa med olika kostnader. Du kan även här välja fri frakt om du vill erbjuda dina kunder det.

Betalsätt

Du kan välja betalsätt under Betalning > Betalningsalternativ. Ju fler betalsätt du erbjuder i din butik desto större chans till avslut. Vi jobbar med samtliga stora betalsätt och hjälper till med integrationen i din webbutik.

De flesta betalsätt kräver avtal med respektive betaltjänst och detta är något ni bör läsa på om innan användning.

Betalsätt sin ingår från start:
- Postförskott
- Förskottsbetalning

Betalsätt vi rekommenderar:
- Klarna checkout: Faktura, delbetalning, Kortbetalning, Swish
- DIBS för kortbetalningar

Tillval som kräver avtal
- Klarna
- Bombora
- DIBS kortbetalning
- Swish
- Payson
- Paypal
- Billmate
- AfterPay
- SweaWebPay

 

Kontakt

Till varje webbutik ingår en kontaktsida där både kontaktuppgifter och ett formulär finns tillgängligt. Du kan smidigt redigera dessa uppgifter under Butiksparametrar > Kontakta oss. Där finns sedan två flikar, Kontakter och Butiker.

Under Kontakter redigerar du mailadressen som ska motta mailen från formuläret. Under Butiker redigerar du kontaktinformationen som visas till vänster om formuläret.

 

 

Såhär kan det se ut (olika utseende beroende på mall):

Vad våra kunder säger

(Recensioner från vår facebooksida)

Rekommenderas starkt. Jätteduktig på prestashop och utför jobbet väldigt fort och billigt.

Marre Abdulsson Grundare Miljustering

Jag har Alltid fått Snabb och professionell service till bra pris. Dessutom är bemötandet trevligt och personligt vilket höjer nivån av min nöjdhet ytterligare. Rekommenderas varmt+++++

Magnus Petersson